E-Health de belofte

2 juli 2018

Circa drie jaar geleden mocht ik naar de E-health convention, enthousiast en geïnspireerd keerde ik terug naar Friesland. Ontwikkelingen als de  ‘quantified self’, ‘artificial intelligence’ en ‘deep/machine learning’ werden gepresenteerd. We stonden aan de vooravond van grote (radicale) veranderingen in de  zorg…

Afgelopen week volgde een van de (gelukkig spaarzame) momenten waarop we zelf moesten acteren als zorgconsumenten. Onze zoon, een dreumes van 18 maanden, kwam tijdens een fietsavontuur met zijn driewieler ongelukkig in contact met een scherp randje van een stoel. Gevolg: een jaap (diepe snijwond) van 2 cm over de rug van zijn neusje. Een engelen gezicht verwoest.

De huisarts handelde gelukkig uiterst adequaat, het geheel werd snel geplakt met lijm en de kous was af… Totdat, rond 18:00 de wond toch weer wat begon te bloeden… Huisartsenpost: ‘U kunt om 21:20 terecht bij de huisartsenpost’, Oei dan pas.., hij is pas 18 maanden, een hechtpleister een drupje lijm en in 90 seconden is het gepiept, kan het tussendoor? Helaas…

Via de huisartsenpost zijn we uiteindelijk op de spoedeisende hulp beland en hebben de hiervoor geschetste handelingen in circa twee minuten plaatsgevonden, rond 22:30 waren we weer thuis. Aan oplossingen voor de personeelstekorten in de huisartsenzorg (waaronder de huisartsenposten) wordt gewerkt en daar wil ik hier niet de nadruk op leggen. Wat mij wel heeft verbaasd is dat er in het geheel niet wordt gewerkt met enige vorm van digitale gegevensoverdracht. Mijn mobiele nummer is echter wel 4x gecontroleerd en staat nog steeds juist in het systeem, evenals mijn zorgverzekering en ook mijn relatie tot de patiënt werd meermalen gecontroleerd.

Dat AI (Artifical Intelligence/ kunstmatige intelligentie) en VR (Virtual Reality/virtuele werkelijkheid) nog geen gemeengoed zijn had ik drie jaar geleden wellicht ook niet verwacht, maar digitale gegevensoverdracht tussen huisartsen, huisartsenpost en spoedeisende hulp toch wel…

Het onderhandelingsakkoord huisartsenzorg 2019-2022 en trajecten als OPEN (Ontsluiten Patiëntgegevens uit de Eerstelijnszorg in Nederland) bieden aanknopingspunten om de ICT in de eerste lijn te versterken en ook in de langdurige zorg wordt ingezet op digitale innovatie. Hopelijk kunnen we de komende periode echt stappen maken om technologie en e-health slimmer in te zetten.

Zie hier voor meer informatie over kansen van e-health in de eerste lijn. Ziet u de kansen van e-health, en wilt u er mee aan de slag? Neem contact op met de adviseurs van ROS Friesland.

Erwin Brameijer

Ga terug naar blogoverzicht
ROS Friesland Logo