Voldoet u aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg?

31 augustus 2016

Sinds 1 januari 2016 moet elke zorgaanbieder aan nieuwe kwaliteitsregels voldoen.

Deze regels staan in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, de ‘Wkkgz’. De wet geeft onder andere aan dat u goede zorg moet leveren en wat hieronder precies wordt verstaan. Ook geeft de Wkkgz aan waar u aan moet voldoen op het moment dat één van uw cliënten een klacht heeft over de door u geleverde zorg.

De wet verplicht bijvoorbeeld dat u zich aansluit bij een erkende geschilleninstantie.

Deze informatiefolder biedt een overzicht van alle wettelijke bepalingen die voor u relevant zijn. De Wkkgz vervangt de Kwaliteitswet zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector.

Wanneer val ik onder de Wkkgz?
De Wkkgz geldt voor grote en kleine zorginstellingen én voor individuele zorgverleners, en solistisch werkende zorgverleners, zoals ZZP-ers. U valt als organisatie of individuele zorgverlener onder de wet als u handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg uitvoert. Jeugdhulp of maatschappelijke ondersteuning valt niet onder de Wkkgz.

(Bron: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport)

Bekijk hier de informatiefolder voor meer informatie

Voor meer informatie over professionalisering http://rosfriesland.nl/themas/professionalisering/ zie onze website of neem contact op (0513) 62 68 05

 

Ga terug naar nieuwsoverzicht