Innovaties die er toe doen: gesprek met praktijkverpleegkundige van Huisartsen Centrum Dokkum

21 februari 2017

               

ROS Friesland stimuleert samenwerking en innovatie in de zorg en in dat kader delen wij graag met u de ‘Good Practises’ in Friesland. Graag brengen wij het nieuw opgestarte wondspreekuur in Huisartsen Centrum Dokkum onder uw aandacht. Na één jaar zijn er al mooie resultaten behaald! Hoewel verder onderzoek nog nodig is, is het een innovatie vorm van zorg die een bijdrage levert aan een betere gezondheid door een sneller herstel, een betere ervaren kwaliteit van de zorg door de patiënt, tegen lagere kosten.

Wondspreekuur binnen het Huisartsen Centrum Dokkum
In het huisartsencentrum Dokkum is afgelopen jaar ervaring opgedaan met een wondspreekuur. Een team bestaande uit een verpleegkundig specialist, praktijkverpleegkundige en 2 assistentes behandelden daar de wonden van ruim 220 patiënten.

Na een jaar kijkt Marja Willekes vol trots terug op de behaalde resultaten. “Door de komst van het wondspreekuur is de kwaliteit van zorg verhoogd, is de patiënttevredenheid toegenomen, en is er veel meer werkplezier! De wondzorg is nu zoals deze zou moeten zijn: laagdrempelig en dichtbij huis.”

Meer kennis, betere zorg
Op het wondspreekuur is de kennis op het gebied van wondzorg geconcentreerd. Voorheen was alle kennis verdeeld over meerdere mensen binnen de praktijk.

Een klein team binnen de huisartsenpraktijk behandelt er twee dagdelen per week alle wonden. Het kennisniveau van het ‘wondenteam’ is flink verhoogd, met name door de samenwerking met een verpleegkundig specialist. Het wondspreekuur is een lerende omgeving waarin de zorgverleners zichzelf en elkaar continue scholen.

Hierdoor is goede basisdiagnostiek mogelijk waardoor de behandeling zo effectief mogelijk gedaan kan worden en de wonden veel sneller herstellen.

Onderdeel van de werkwijze is dat patiënten geregistreerd worden in een registratiesysteem (Paddock) waar meteen foto’s van de wond bijgeplaatst worden. Het systeem houdt automatisch bij welke materialen er beschikbaar zijn, en wanneer er nieuwe besteld moeten worden.

Substitutie
Met de 2e lijn zijn goede afspraken gemaakt over verwijzingen (vaatchirurg, dermatoloog) en consultatie waardoor verwijzen alleen nog maar bij uitzondering, bij zeer complexe wonden, nodig is. Goede zorg dichtbij als het kan en ver weg als het moet!

Patiënttevredenheid, met gemiddelde score van 8.4
De patiënttevredenheid is in 2016 onderzocht met behulp van de ‘Serv Quality Index’. Een op de vijf behandelde patiënten gaven het cijfer 10 voor de wondzorg. Het gemiddelde cijfer was een 8.4.

Huisartsencentrum Dokkum zal het wondspreekuurzeker voortzetten. Voor meer informatie over het wondspreekuur in Dokkum kunt u contact opnemen met Marja Willekes (te bereiken via: groepspraktijkdokkum@ezorg.nl).

Heeft u ook innovatieve voorbeelden van zorgverlening, laat het mij weten! Tryntsje Haga, mobiel: 06-426 06 604

Ga terug naar nieuwsoverzicht