draft Efficiënt samenwerken 5 handvaten (die passen op een A4'tje) - ROS Friesland

Efficiënt samenwerken 5 handvaten (die passen op een A4’tje)

16 augustus 2022

Door efficiënt samen te werken kun je met dezelfde mensen of middelen meer producten of diensten maken of kun je deze beter of sneller leveren. Daardoor kun je meer omzet of winst maken, een groter marktaandeel vergaren of van klanten fans maken.

Bij bezuinigingen kun je met minder mensen en middelen dezelfde waar leveren. Met dezelfde kwaliteit. In hetzelfde tempo. Tegen dezelfde of lagere kosten. 

1. Weet wat je wilt

Als je weet wat je wilt kun je je daarop focussen. Dan kun je slim werken in plaats van hard werken, omdat je de juiste dingen doet op het juiste moment met de juiste mensen en middelen. Lees hier hoe je doelen stelt zonder frustraties.

2. Maak een plan

Je komt niet vanzelf waar je wilt zijn. Dat vraagt om eigen verantwoordelijkheid en doel- en resultaatgerichte actie. De grootste fout die je hierbij kunt maken is direct rennen. Want je weet niet waar je naartoe moet. En ook niet wanneer je moet stoppen. Dat leidt tot stress, teleurstellingen en frustraties, zowel voor jou als voor je omgeving.

Helaas staan de meeste mensen niet te jubelen als ze het woord ‘plannen’ horen. Ze vinden plannen tijdvreters, zowel om te maken, als om te lezen en om te communiceren. Daar bovenop ervaren ze het hele planproces als energieslurper. Want eerst moet je iedereen betrekken en informeren. Daarna volgen draagvlak creëren en weerstanden overwinnen. En tenslotte volgt het commitment dat iedereen er 100% voor gaat. Niet voor niets slagen de meeste veranderingsprocessen niet.

Hoe je jezelf over beide soorten bezwaren – tijdvreters en energieslurpers – heen tilt, vraagt om effectief denken, durven en doen. Ontdek hier welke 5 redenen jou hierin weerhouden en op welke 3 manieren jij wel effectief functioneert. Grote kans dat je plannen voortaan als tijd- en energiegevers ervaart, omdat ze je helpen te concretiseren wat je wilt.

3. Voer je plan uit

Je hebt een plan, gefeliciteerd! En wat gaat er vervolgens mis? Dat je het niet uitvoert!

En dus belandt het in de spreekwoordelijk onderste la van je bureau – bovenop al die andere fantastische plannen voor efficiënt samenwerken. Hoe serieus neem je dan jezelf? En hoe serieus nemen anderen jou dan nog?

Mijn advies? Wacht niet tot de volgende woorden in de organisatie rondzingen: “We doen een plas, heffen het glas en gaan door zoals het was.” Verzuim en nalatigheid liggen dan op de loer, evenals een mijnenveld aan klagers, roddel, jaloezie en ander ineffectief gedrag.

Dus hoe kun je jouw plan wel uitvoeren? Houd je aan de stappen die je hebt gepland. Focus op je doel. Laat je niet afleiden door wat er om je heen gebeurt. Haal vertrouwen uit jezelf en de mensen en middelen om je heen.

Alles oké? Waag dan de sprong.

4. Meet je progressie

Als je beweegt kun je sturen. Stel jezelf een ultimatum om te doen wat je te doen hebt. En zorg dat je meet. Vanaf de start. Tussentijds. En aan het eind.

Uit wetenschappelijk onderzoek van Teresa Amabile blijkt dat progressie meer impact heeft op motivatie en prestatie dan waardering, prikkels en interpersoonlijk support.

Maak daarom tastbaar wat je doet. Ook een goed idee: vier elke stap vooruit, hoe klein ook in jouw ogen. Een centimeter, een gram, een eurocentje… wees trots!

5. Stuur actief bij

Je weet wat je wilt, je hebt een plan, je voert het uit en je meet je progressie.

Goed bezig: de basis is op orde.

En nu? Om van centimeters kilometers te maken, stel je jezelf aan het eind van elke werkdag deze drie vragen:

  1. Welke vooruitgang hebben mijn collega’s of klanten geboekt in hun belangrijkste werkzaamheden?
  2. Als er geen vooruitgang is geboekt, wat waren dan de belangrijkste belemmeringen?
  3. Wat kan ik doen om progressie verder te bevorderen?
    • Perfectioneer wat goed gaat.
    • Verhelp wat niet goed gaat.

Werk vanuit de volgende principes:

  1. Bedenk wat waarde heeft voor de klant, zodat je houdbaar bent en blijft.
  2. Bekijk de waardeketen: hoe komt de dienst of het product tot stand en investeer in samenwerking als opstap naar innovatie?
  3. Produceer in een continue stroom met zo min mogelijk overdrachten, wachtmomenten en voorraden.
  4. Maak niets totdat de klant het gevraagd heeft.
  5. Blijf perfectioneren, zodat je van sterke schakels ijzersterke kettingen maakt, waarmee je van goed goud maakt – en goud behoudt.

Van A4’tje naar actie

Je kent nu de vijf stappen voor efficiënt samenwerken. Het volgende A4’tje vat ze samen in de PDCA-cyclus, waarin je meteen ziet hoe je met deze vijf stappen ook jouw doelen en resultaten dient.

Door te weten wat je wilt (1), een plan te maken (2), dit op te volgen (3), je progressie te meten (4) en actief bij te sturen (5) gaan de juiste dingen doen en de dingen juist doen hand in hand. Effectief en efficiënt samenwerken dus, waardoor je je team vleugels geeft en samen relaxed excelleert aan de top.

Ga terug naar blogoverzicht