Uit de Apotheek: De Kijksluiter – de innovatieve gezondheidsapp voor iedereen!

18 september 2018

Op initiatief van Stichting Pharos is er een prijsvraag uitgeschreven voor ‘Het beste idee voor een zorg- of gezondheidsapp die geschikt is voor iedereen’
Een digitale bijsluiter, de zgn. Kijksluiter heeft begin 2017 deze prijsvraag gewonnen!

We berichten hier al eerder over op onze website. Toen was deze tool net gelanceerd.
De Kijksluiter is een animatie over een specifiek medicijn, dat in beeld laat zien hoe men dit medicijn moet gebruiken. Identiek aan de reguliere bijsluiter, alleen dan geen tekst, maar als een tekenfilmpje.

Bijna 1,5 later vroegen wij Renate Bosma-Grote Beverborg van Service Apotheek De Hertog naar hun ervaringen met deze mooie en nog steeds innovatieve tool.
Het werkt als volgt:
Bij elke 1e uitgifte van een medicijn geven haar medewerkers een foldertje met daarop een webadres en een code voor het desbetreffende medicijn mee naar huis.
Door dit webadres te bezoeken en de code in te geven, ontsluit de informatie via een animatie zich.
In de database zijn inmiddels 5000 animaties opgenomen, sinds het in 2016 gelanceerd is.

Serviceapotheek De Hertog heeft vanaf het allereerste begin, ook in de pilotfase, mee gedaan. Ze zien hoe deze tool zich inmiddels al verder ontwikkeld heeft.
Niet alleen de hoeveelheid beschikbare animaties is sterk gestegen, ook de beschikbare talen zijn toegenomen.
Hiermee is het zelfs in de toekomst mogelijk geschikt voor buitenlandse apotheken.

Aangezien er veel verborgen laaggeletterdheid is, is het consequent uitgeven bij elke 1e uitgifte van het medicijn, los van de achtergrond van de patiënt, essentieel. De uitbreidingen in beschikbare talen zijn ook zeer behulpzaam voor mensen die de Nederlandse taal nog niet helemaal machtig zijn.

Een mooie doorontwikkeling zou zijn als de patiënt direct na afgifte van het medicijn digitaal (via de telefoon of mail) een link zou krijgen naar de desbetreffende Kijksluiter. Hiermee zal de drempel de Kijksluiter te gebruiken lager worden en het percentage gebruikers nog hoger worden.

Met een kleine 1000 gebruikers, waarvan er in 2018 tot nu toe ruim 250 zijn bijgekomen is het voor deze apotheek al een mooi succes!

De resultaten zijn in ieder geval bemoedigend te noemen en de ontwikkeling van deze tool is nog steeds in volle gang.

Ga terug naar blogoverzicht
ROS Friesland Logo